Toppbilde-Honerud-gård
Honerud gård
lilla pil
Usikker på om du egner
deg som fosterhjem?
 
TA TESTEN
Lek og læring på Honerud gård

Lek og læring på Honerud gård

På Honerud gård har det vært tre hovedbeskjeftigelser opp igjennom årene; sau, grasproduksjon og skole.

På Honerud gård har man drevet alternativ skole i rundt 40 år. Blant sauer, hester og høns får ungdommer både tradisjonell skolekunnskap og trening i sosiale ferdigheter og mestring. 

Bonde og spesialpedagog

Odelsjenta Stine er bonde på Honerud, og mamma til tre gutter. I tillegg jobber hun som spesialpedagog på en ungdomsskole på Hønefoss. Fem dager i uka kommer det også elever til Honerud gård, som Stine jobber med. Gården og friluftsliv brukes som arena for læring, forteller hun. 

– Det er ikke alle barn som lærer best ved å sitte stille ved pulten. I stedet får de lov til å være med på praktisk arbeid, dra på turer og andre ting som lar dem være løsningsorienterte. Og så får de lov til å være seg selv, i større grad enn de får i et klasserom. 

På Honerud gård benytter de mye håndfaste, praktiske eksempler når de driver med mer tradisjonell læring, forteller Stine. Som for eksempel å regne ut bruddstyrken på tauet de bruker i klatreveggen på låven. 

– Hvis vi for eksempel skal snekre noe så må vi måle og regne litt først. Ellers får vi ikke noe solid resultat. Da skjønner de at matte kanskje ikke er så dumt å kunne. Eller så kan vi for eksempel snakke om Teodor Kittilsens malerier mens vi går på ski. Ungdommene synes det er veldig interessant, uten at de nødvendigvis skjønner at de lærer kunst og håndverk! 

honerud gård

Tett innpå

På Honerud gård har det vært tre hovedbeskjeftigelser opp igjennom årene; sau, grasproduksjon og skole. I forbindelse med skolen har de også kaniner, hester og høner. Det er fokus på aktivitetsbasert læring. Ungdommene lærer det man finner i en ordinær læreplan, samtidig som det er fokus på sosial læring.

Faren til Stine var med på å starte en alternativ skole på Ringerike, som hadde base på Honerud gård og nede i byen. Moren jobbet med psykisk utviklingshemmede, som også var på gården en dag i uken. Denne typen arbeid har vært en del av gårdsdriften i over 40 år, og noe Stine fikk inn med morsmelken. Selv foretrekker hun dette fremfor å jobbe med «vanlige» skoleklasser, forteller hun. Utfordringene er større, men det samme gjelder belønningene. Dessuten kommer man naturlig nok tettere innpå en gruppe på tre elever, enn en gruppe på tretti. 

– Og så synes jeg jo det er viktig at disse ungdommene får en hverdag som fungerer. Hvis vi kan bidra med det er det veldig fint.

 

Se hvordan Honerud gård også brukes som en camp for avlastning

På Honerud gård har man drevet alternativ skole i rundt 40 år. Blant sauer, hester og høns får ungdommer både tradisjonell skolekunnskap og trening i sosiale ferdigheter og mestring. Nå bidrar altså gården også med helgeavlasting for fosterhjem, gjennom Familiehjelp.  Dette kom i stand mye på grunn av Øystein. Han jobbet på Honerud gård i åtte år, før han og familien gikk over til å være beredskapshjem for BUFETAT. For omtrent fire år siden begynte han og kona som beredskapshjem og fosterhjem for Familiehjelp. De har hatt både lange plasseringer, og korte plasseringer.  Familier som er fosterhjem trenger avlastning en gang i blant, det er viktig både for store og små. Men denne typen avlasting er ikke så lett å finne. Familiehjelp var på utkikk etter flere avlastningssteder, og da kom Øystein til å tenke på Honerud gård. 
Betyr mye for alle parter
Etter en tid med dialog og planlegging, begynte Honerud gård å fungere som avlastningssted for Familiehjelp fra januar 2020. Og den første gutten som kom dit på avlastning, var Øysteins eget fosterbarn. To helger i måneden er han på Honerud gård, hvor han og en voksen ledsager får en egen liten «leilighet» i et av husene.  – Kona og jeg valgte å bli fosterhjem fordi vi liker å jobbe med mennesker, og gjerne de som trenger litt ekstra. De som sliter på skolen og i hverdagen, og har det litt vanskelig. Å se fremgang og det at barnets trivsel og evne til mestring øker, gir meg mye. Samtidig betyr det mye å ha muligheten til å få avlasting to ganger i måneden, både for oss og gutten. Han trives veldig godt med det, og vi ser han blomstrer. 
Bonde og spesialpedagog
Odelsjenta Stine er bonde på Honerud, og mamma til tre gutter. I tillegg jobber hun som spesialpedagog på en ungdomsskole på Hønefoss. Fem dager i uka kommer det også elever til Honerud gård, som Stine jobber med. Gården, og friluftsliv, brukes som arena for læring, forteller hun.  – Det er ikke alle barn som lærer best ved å sitte stille ved pulten. I stedet får de lov til å være med på praktisk arbeid, dra på turer og andre ting som lar de være løsningsorienterte. Og så får de lov til å være seg selv, i større grad enn de får i et klasserom.  På Honerud gård benytter de mye håndfaste, praktiske eksempler når de driver med mer tradisjonell læring, forteller Stine. Som for eksempel å regne ut bruddstyrken på tauet de bruker i klatreveggen på låven.  – Hvis vi for eksempel skal snekre noe så må vi måle og regne litt først. Ellers får vi ikke noe solid resultat. Da skjønner de at matte kanskje ikke er så dumt å kunne. Eller så kan vi for eksempel snakke om Teodor Kittilsens malerier mens vi går på ski. Ungdommene synes det er veldig interessant, uten at de nødvendigvis skjønner at de lærer kunst og håndverk!  stine og hesten på honerud gård
Tett innpå
På Honerud gård har det vært tre hovedbeskjeftigelser opp igjennom årene; sau, grasproduksjon og skole. I forbindelse med skolen har de også kaniner, hest og høner. Det er fokus på aktivtetsbasert læring, noe som blant annet forklarer klatreveggen og snekkerverkstedet inne på låven. Ungdommene lærer ting man finner på en ordinær læreplan, men det er også mye fokus på sosial læring.  Faren til Stine var med på å starte en alternativ skole på Ringerike, som hadde base på Honerud gård og nede i byen. Moren jobbet med psykisk utviklingshemmede, som også var på gården en dag i uken. Denne typen arbeid har vært en del av gårdsdriften i over 40 år, og noe Stine fikk inn med morsmelken. Selv foretrekker hun dette fremfor å jobbe med «vanlige» skoleklasser, forteller hun. Utfordringene er større, men det samme gjelder belønningene. Dessuten kommer man naturlig nok tettere innpå en gruppe på tre elever, enn en gruppe på tretti.  – Og så synes jeg jo det er viktig at disse ungdommene får en hverdag som fungerer. Hvis vi kan bidra med det er det veldig fint. 
Livsstil, ikke jobb
At gården er åpen og velkommen med lange tradisjoner som alternativ skole, var mye av grunnen til at Øystein lanserte ideen om at Familiehjem skulle begynne å bruke den som avlastningssted.  – Jeg visste at her er man velkommen, uansett når på døgnet det er. De er veldig rause her på gården, både med tiden sin og det å stille lokalene til disposisjon. Å jobbe med barn på denne måten krever et stort engasjement, og er nok egentlig mer enn livsstil enn en jobb. Og den livsstilen har de hatt lenge her på gården.  Den livsstilen vil nok finnes på Honerud gård i mange år fortsatt. Stine synes i hvert fall at jobben er veldig givende.  – Det er alltid gøy å møte ungdommer som synes det er stas å være sammen med deg, og gjøre ting sammen. Man ser at de opplever nye sider av seg selv, og mestrer nye ting.  Så man får masse glede og gode tilbakemeldinger i denne jobben. Det er verdt veldig mye, synes jeg.
hvit pil ned

Lurer du på noe?

Har du spørsmål angående tjenestene våre?

 
 
SE SPØRSMÅL OG SVAR »