Hva skjer når noen tar kontakt med oss?
Når vi blir kontaktet av noen som ønsker å bli et spesialisert fosterhjem, ringer Thomas Edvardsen, rekrutteringsansvarlig i Familiehjelp opp vedkommende.
Dette er en uforpliktende samtale der Thomas blir litt bedre kjent med familien og hvem den består av. I tillegg vil familien få vite mer om Familiehjelp som oppdragsgiver og hvilke grunnverdier de har. Mange lurer på hva slags lønnsbetingelser vi har, hva slags veiledning vi gir og hva slags oppdrag man kan forvente å få av oss. Hensikten med denne samtalen er at begge parter skal bli litt bedre kjent med hverandre for å avklare om familien ønsker å gå videre i prosessen.
Vi blir enda bedre kjent med dere
Dersom vi blir enige om at vi begge ønsker å gå videre i prosessen, sender Thomas et egenmeldingsskjema som dere må fylle ut. Skjemaet består av personopplysninger, men også informasjon om hvem som bor i familien, hvor dere bor og hva slags motivasjon dere har for å skulle bli et spesialisert fosterhjem. Dette er opplysninger vi trenger for å kunne gå videre i godkjenningsprosessen. Det er viktig at familien er forberedt på, og har kapasitet og overskudd til å ta vare på et barn som kommer fra en vanskelig bakgrunn. Dette vil derfor ofte bli et tema i den innledende samtalen.
Etter at dere har fylt ut skjemaet og det fortsatt virker interessant å skulle gå videre i prosessen, kommer vi på hjemmebesøk for å møte dere og bli nærmere kjent. Etter et slikt besøk går vi over til godkjenningsfasen.